tirsdag 27. september 2016

Abborligaens årlige treff.

Abborligaen er en gruppe for oss som synes abborfiske er spesielt kult. Gruppen ble dannet i 2012 av Frank Henning Lilleborgen, Joacim Klavestad og undertegnede. Vi er 46 medlemmer i år, men medlemstallene varierer noe fra år til år. Men aldri har vi vært like mange som i år. Vi har en egen gruppeside på facebook hvor vi holder en uhøytidelig konkurranse som går over et helt år. Vi legger ut bilder av abborene vi får og på slutten av året blir det premiert til vinnerene.

En gang i året holder vi et treff, som går over en helg der vi konkurrerer om å få flest store abbor. Vi fisker fra det lysner til det blir mørkt på lørdagen, og fra det lysner til klokka 16.00 på søndagen. men føler man for å begynne senere eller tidligere er det også lov. Det er heller ingen spesielle regler, vi fisker som vi pleier å gjøre når vi er ute en vanlig økt. Et par regler har vi dog, man kan kun fiske med to stenger samtidig, og abboren skal være kroket i munnen.  De tre største man får pr. dag er tellende, og vekten for de to dagene blir lagt sammen. Den med høyest vekt sammenlagt er konkurransens vinner. Det premieres også for høyest vekt lørdag, høyest vekt søndag og i tillegg for den største abboren som blir tatt iløpet av helgen. Dette er en tillitskonkurranse, og alle er til å stole på. Hvis noen skulle finne på å jukse mister de tilgang til gruppen, og de blir utestengt på livstid. Premiene er av tradisjonen tro god cognac, samt fiskeutstyr fra sponsorer som M&M Fiske og Fritid, A/S samt Savage Gear Norge. Vi har også tidligere blitt sponset av Seeberg og Session.

Og i helgen, var det endelig duket for årets treff,  som jeg tror mange hadde gledet seg veldig til.

Foto: Jørgen Ø Andersen

Slik så det ut på morningen den første timen av konkurransen. Morten Martiniussen og Geir Thorvaldsen er allerede i gang med å prøve og lure abboren i Draugentåka.

Foto:Jørgen Ø Andersen

Her har vi Edvard og Sven Martin. Trua er garantet på topp i tåkehavet.

Eddy, Silje og Lars Petter jigger for fullt, og venter hugg.

Martin fra Team Predator hadde med barna denne gang og var ikke med i konkurransen. Både Martin og barna fikk bra med fin fisk.

Foto:Jørgen Ø Andersen

Raymond og Jonas i den flotte Trackeren gnur på.

Foto:Geir Thorvaldsen

Morten Martiniussen gikk voldsomt hardt ut og det hadde nok ikke gått mer enn en halvtime ut i konken før han hadde den første kilosabboren.

Det ble et skikkelig abborkjør i en kort periode for Morten, og han hadde tre over kiloen på et blunk. Den største veide 1410 gram. Slikt kan psyke ut en hvilket som helst annen som ligger rett ved siden og ser på. Jeg lå kun noen meter unna da han tok opp fiskene fra håven og begynte å veie og fotografere.

Foto: Sven Martin Jørgensen

Tåka blir snart fortrengt av sola.

Foto: Pål Sindre Svae

Thomas M. Hansen fikk en skikkelig flott abbor utover kvelden. Han har vært med i abborligaen nesten fra start og han har deltatt stort sett hver gang høsttreffet har blitt avholdt. Han sto på og fikk betalt i form av lørdagens største abbor. 1420 gram veide herligheten. Grattis med den.

Foto: Jørgen Ø Andersen

Selv fikk jeg denne på rett over 1220 g samt en på 1050 gram. Jeg hadde en plan om å fiske på andre steder enn på de vante plassene, og ikke så mye der de fleste kom til å fiske. Men det ble ikke like stor suksess som jeg hadde tenkt. Det var skikkelig seigt, men verdt å prøve. Makkeren min Thomas fikk også en kilosfisk i det samme området, så helt feil var det uansett ikke.

Foto: Geir Thorvaldsen

Morten burde fått premie for beste bifangst med denne gjedda på 6,8 kg.

Foto: Thomas Molander Hansen

Pål Sindre joina konkurransen da det kun var en time eller to igjen av konkurransen, og det holdt. Da det nesten var mørkt tok han helt av og dro inn den ene kilosfisken etter den andre. Sjukt bra fiska!

Foto: Frederik Mortvedt

Joacim var min storfavoritt til å vinne, han er griseseig og han er flink. Med en tredjeplass på lørdagen lå han også temmelig godt an.

Pål Sindre dro i land andreplassen på lørdagen selv om han kun fiska en times tid, det er temmelig fett og nesten et hån mot oss andre som fiska i 10-12 timer.

Morten Martiniussen dro i land seieren på lørdagen. Flaska jeg holder er premien til Morten, men han hadde ikke mange nok hender til å ta den imot her. :)

Her har vi resultatlista for lørdagen.

Foto: Jørgen Ø Andersen

Etter premieutdeling på kvelden satt vi rundt bålet og hadde det usannsynlig hyggelig. Godt drikke ble konsumert og det ble bestilt pizza. Her har vi Frank Henning. Stifteren av abborligaen. Han tok det rolig i helga. På lørdagen fiska han noen timer på kvelden. På søndagen sov han lenge. Han gikk tur i skogen hvor han tok bilder av naturen og fornminner. Han fant også en flott dass som vi kan bruke neste gang vi skal ha treff. Da konkurransen var over og vi som hadde fisket kom tilbake til campen satt han godt tilbakelent i stolen og slappet av. En ekte turgubbe.

Morten er alltid bålsjefen når vi er på tur. Jeg pleier å ha med ved, men han fyrer opp bålet. Han trenger kun en fyrstikk når et bål skal tennes. Aldri mer enn en.

Utover kvelden ble det mer og mer stille i rekkene, til man til slutt bare kunne høre tømmer som ble dratt.

Foto:Geir Thorvaldsen

Men dagen etter var det på`n igjen. Her har vi Geir og Morten i fullt fokus.

Foto: Sven Martin Jørgensen

Frederik og Edvard er igjen klare til dyst. Frederik i toppform som man kan se, Edvard var kanskje ikke helt i toppform grunnet noe for mye fludium kvelden i forkant, men likevel en fantastisk ung og lovende mann som pleier å gjøre det meget bra i denne konkurransen.

Foto: Pål Sindre Svae

Joacim gnudde på og fikk opp flere fine abborer. Men han slet med å få opp den tredje kilosfisken som han hadde trengt for å komme på pallen. Seig, flink ung kæll som aldri gir seg. Han er så langt unna turgubbe som man kan komme.

Foto: Joacim Klavestad

Pål Sindre fortsatte som dagen før og fikk også flere over kiloen på søndagen.

Foto: Sven Martin Jørgensen

Frederik Mortvedt hadde en fjerdeplass på lørdagen, men på søndagen var han i superform. Her med en abbor på 1360 gram.

Foto: Frederik Mortvedt

Sven Martin som også deltok på treffet for aller første gang, var også i støtet på søndagen. Her poserer han med en av sine nydelige abborer over kiloen for dagen.

Foto Silje-Therese Bråthe

Eddy var smart på søndagen. Han og dama fant seg et sted hvor de fikk være i fred. Det skulle vise seg å være et sjakktrekk. Her med en vakker abbor på 1480 gram. Han fikk også fisk på hhv 1440 g og 1320 g. Sykt bra.

Foto: Geir Thorvaldsen

Morten er en ringrev og han manglet kun en kilosfisk for å nå helt opp på pallen på søndagen, men siden han hadde såpass høy vekt på lørdagen, holdt det likevel til en tredjeplass totalt.

Foto: Morten Martiniussen

Her har vi Geir med en fin borre. Geir var med på treffet for første gang i år, og jeg tror vi kommer til å se mer fra ham i fremtiden.

Foto: Sven Martin Jørgensen

Som sagt var Frederik i støtet og her viser han frem helgas flotteste abbor. Den veide hele 1540 gram. Utrolig bra og gratulerer med nok en halvannenkilos på cv`en din.

Når konkurransen er over står resten av jobben på meg. Uansett hvor sliten jeg er så må jeg holde hodet kaldt så jeg klarer å regne sammen resultatene. Som man kan se så gjør jeg så godt jeg kan. Heldigvis forsov vi oss på søndagen. Noen timer ekstra søvn på morran er aldri feil. Midt på dagen bettet er som regel best uansett, dog ikke denne helga.  Jeg visste forresten ikke at jeg har dobbelthake, men bilder lyver dessverre aldri.

Notatene mine er det kun jeg som forstår noe av.

Foto: Frederik Mortvedt

Så var det endelig tid for søndagens avgjørende premieutdeling.

Foto: Sven Martin Jørgensen

Her venter hunkene Joacim og Pål Sindre spent på resultatene. De ser veldig rolige ut, men innvendig kribler de av spenning. Sommerfuglene flyr nesten ut av magesekken deres.

Foto: Frederik Mortvedt

Sven Martin Jørgensen tok i land tredjeplassen for søndagen og ble premiert med ei flaske brennevin av god sort.

Foto: Sven Martin Jørgensen

Frederik rodde i land andreplassen for søndagen.

Eddy var helt rå på søndagen og dro i land seieren på søndag. Tipper han blir svært hæppi med denne flaska.

Resultater for søndagen

Foto: Sven Martin Jørgensen

Frederik premieres her for størst fisk med cognac av høy klasse.

Foto: Jørgen Ø Andersen

Vi ble også sponset av Savage Gear Norge med flotte premier. Disse gikk også til Frederik for størst fisk.

Foto; Sven Martin Jørgensen

Morten Martiniussen gratuleres og premieres med tredjeplass totalt for helgen.

Foto: Sven Martin Jørgensen

Pål Sindre Svae tok tok andreplassen totalt for helgen.

Frederik gjorde storeslem og tok også totalseieren for hele helgen. Han ble premiert godt som man kan se her. Store gratulasjoner og heder og ære til dere alle tre.  Fiskeutstyret på bildet er sponset av M&M Fiske Og Fritid A/S.

Resultater totalt, lørdag og søndag.

På lista over har vi de 35 største abborene som ble meldt inn i konkurransen. Det kom opp flere enn disse. Man kan bare melde inn tre abbor pr. dag. Noen fikk flere enn tre over kiloen pr. dag.

Tusen hjertelig takk til alle dere hyggelige folka som deltok og gjorde denne helga perfekt. Jeg vil også takke været, som viste seg fra sin beste side hele helgen. Og nok en takk til M&M Fiske og Fritid samt til Sten Fjeldstad fra Savage Gear Norge. Jeg vil også takke min fiskemakker Thomas Lilleborgen for sine mange gode historier, bra humor og god musikksmak.

Det gledes allerede til neste års treff.